Content Social

Guide: Facebook adverteren voor beginners

Hoe je met social media advertising jouw online doelen kunt behalen? Wij vertellen je er alles over in dit blog. 

Geschreven door Johan van Kalmthout
Red Banana kantoor social media adverteren

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om social advertising op te nemen in hun online marketing strategie.

En terecht, want door middel van social advertising kun je gericht adverteren aan specifieke doelgroepen.

Neem Facebook bijvoorbeeld. Bij Facebook adverteren optimaliseert Facebook jouw advertentie aan de hand van jouw wensen en doelen. Zo haal jij het maximale uit je adverteerbudget!

red-banana-facebook-adverteren-advertising

Waarom adverteren op Facebook?

Dat kunnen wij je vertellen. En dat gaan we ook doen. Hieronder een aantal redenen om te adverteren naar een gerichte doelgroep:

  • Adverteren op een specifieke plek
  • Adverteren op een specifieke tijd
  • Je eigen budget bepalen
  • Potentiële fans bereiken
  • Resultaten meten en monitoren

Anders dan bij offline adverteren maakt Facebook een berekening van het potentiele bereik. Met de juiste setting heb je al een gewenst resultaat vanaf €0,01 per doelstelling. Daar kan geen abri tegenop!

red-banana-facebook-adverteren-garmin-instagram

Wat heb je nodig voor Facebook adverteren?

Een Facebook account is al een begin, maar er komt natuurlijk meer bij kijken. Advertenties kun je aanmaken via Facebook advertentiebeheer. Dit is jouw advertentie dashboard. In advertentiebeheer kun je:

  • Advertenties maken
  • Doelgroepen instellen
  • Budgetten bepalen
  • Campagnes monitoren
  • Facturen bekijken

Naast Facebook advertentiebeheer is het slim om een social media strategie te hebben. Dit wil zeggen dat je duidelijk in kaart hebt wat je waar en wanneer wilt plaatsen en wat je doel is. De doelstelling in combinatie met de plaatsing is namelijk essentieel bij Facebook advertising.

Via Facebook advertentiebeheer kun je vervolgens in drie eenvoudige stappen je Facebook campagne aanmaken.

Social media
Social media

Stap 1: Kies je advertentiedoelstelling

Het kiezen van je advertentiedoelstelling is de eerste en misschien wel belangrijkste stap. Facebook optimaliseert jouw advertentie namelijk aan de hand van de gekozen doelstelling.

Je kunt in Facebook Advertentiebeheer kiezen uit wel 12 doelstellingen. Wil je bijvoorbeeld meer verkeer naar je website, betrokkenheid creëren bij je foto of video of gewoon harde verkopen realiseren? Voor elke doelstelling heeft Facebook een opzet.

Stap 2: Maak je advertentieset op

In de advertentieset stel je alle instellingen in voor de campagne, zodat deze zo goed mogelijk wordt geoptimaliseerd aan de hand van je doelstelling. Hierbij doorloop je de volgende stappen:

  • Budget en planning
  • Doelgroep
  • Plaatsing
  • Optimalisatie en weergave

Social media budget en planning

Hoeveel geld wil je in de campagne steken en hoe lang wil je de campagne laten lopen? Deze vragen worden beantwoord tijdens deze instelling.

Je kunt kiezen uit looptijdbudget of budget per dag. Bij een budget per dag stel je een maximum budget in wat je per dag wilt uitgeven. Bij een looptijd budget verdeeld Facebook automatisch het budget over de gehele looptijd die je zelf kunt instellen.

Een goede balans tussen een budget en de looptijd is essentieel. Heb je bijvoorbeeld €100,- voor een campagne? Dan kun je deze gemakkelijk twee weken of langer laten lopen. Facebook geeft in advertentiebeheer een schatting aan van de resultaten die je per dag zal behalen met jouw instellingen.

Doelgroep

Wie je wilt bereiken, stel je in bij het kiezen van de doelgroep.

Je kunt je doelgroep selecteren op basis van demografische gegevens. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk alle vrouwen tussen de 20 en 40 jaar woonachtig in Roosendaal selecteren.

Wil je verder gaan dan dat? Dan kun je ook filteren op basis van interesses. Zo kun je selecteren dat alle mensen die je wilt targetten interesse hebben in ‘winkelen en mode’. Deze gegevens heeft Facebook op basis van je zoekgedrag en engagement bij pagina’s.

Tip: Wil je echt specifiek de doelgroep targetten? Installeer dan de Facebook Pixel op je website. Zo weet je precies wie er op jouw pagina is geweest en kun je deze personen makkelijk bereiken via Facebook Advertising.

Plaatsing

Bij de plaatsing geef je aan waar je de advertentie wilt plaatsen. Je kunt op dit moment kiezen uit Facebook, Instagram, Audience Networks en Messenger.

Kies dus secuur je plaatsing en ga na waar jouw doelgroep het meest actief is. Houd hiermee ook rekening met je doelstelling. Facebook is bijvoorbeeld een goed medium om linkclicks te genereren, terwijl Instagram ideaal is voor meer engagement bij je merk en berichten.

Optimalisatie en weergave

Facebook optimaliseert jouw advertentie en weergave op basis van je vorige instellingen, waaronder de advertentiedoelstelling. Maar wist je dat je nóg meer kunt halen uit je budget?

Bij optimalisatie en weergave kun je per advertentiedoelstelling ook nog kiezen voor andere opties, waaronder de optimalisatie voor advertentieweergave. Wil je bijvoorbeeld een post zo vaak mogelijk laten zien aan de doelgroep of juist zo breed mogelijk?

Ook kun je de bodstrategie aanpassen. Dit wil zeggen dat je zelf bepaalt waarvoor je betaalt. Hecht je veel waarde aan kostenefficiëntie? Dan kies je sneller voor ‘laagste kosten’. Heb je liever kostenstabiliteit? Kies dan voor doelkosten per resultaat. Zijn beide begrippen Chinees voor je? Schakel dan Red Banana in!

Facebook-adverteren-case-garmin

Stap 3: maak je advertentie op

De derde en laatste stap is alles wat de doelgroep te zien krijgt. Het visitekaartje, het eindproduct. Ook je advertentieopmaak is afhankelijk van de doelstelling die je bij stap 1 hebt gekozen. Afhankelijk van deze doelstelling, kun je eigenlijk twee kanten op:

  • Een nieuwe advertentie aanmaken
  • Een bestaand bericht promoten

Welke weg je ook kiest. De eerste stap is het selecteren van de juiste Facebook en/of Instagram pagina.

Een nieuwe advertentie aanmaken

Custommade campagnes hebben meestal ook een losse advertentie. Dit betekent dat je bij specifieke campagnes geen bestaande berichten wilt promoten, maar een nieuwe advertentie aanmaakt. Deze advertentie is niet zichtbaar op de tijdlijn of pagina van jouw bedrijf, maar komt alleen tevoorschijn in de nieuwsfeed van de geselecteerde doelgroep.

Bij een nieuwe advertentie kun je alle kanten op. Net als bij een nieuwe Facebook of Instagram post kun je alles blanco invullen. Het voordeel van advertentiebeheer is dat je vervolgens wel meerdere opties hebt. Zo kun je zelf de titel en meta omschrijving aanpassen, afbeeldingen bijsnijden en de url aanpassen, indien je een advertentie met link aanmaakt.

Eerst kies je of je voor een enkele afbeelding of video wilt gaan of een carrousel wilt maken. Indien het om het promoten van producten gaat, kun je ook voor collectie kiezen. Dit is een soort etalage omgeving binnen Facebook.

Als je de afbeelding(en) en/of video(s) hebt geselecteerd, kun je deze bewerken en bijsnijden. Vervolgens voer je de tekst in, zoals je zelf de Facebook of Instagram post zou opmaken. Indien er een link bij zit kun je hier de url toevoegen en de SEO-titel en meta omschrijving aanpassen.

Heb je een advertentie met een link? Zorg dan dat je de link tagt met een UTM-code. Dit is kort gezegd een code waarbij de url wordt geoptimaliseerd, zodat je de campagneresultaten gemakkelijk kunt terugvinden in Google Analytics.

Vervolgens kun je nog een knop toevoegen die meer zegt over hetgeen wat de doelgroep te zien krijgt. Zo kun je ondermeer kiezen uit ‘meer informatie’, ‘downloaden’, ‘shoppen’ of ‘nu boeken’.

Een bestaand social media bericht promoten

Dit is de makkelijkere en meestgebruikte manier van advertenties aanmaken. Je kiest een bestaand bericht uit de tijdlijn en deze wordt dan getoond aan de gekozen doelgroep.

Bedenk goed welke berichten je wilt promoten. Berichten die organisch meer bereik hebben, zijn beter geschikt dan berichten die organisch niet zo goed presteren. Er is namelijk een reden dat berichten wel of niet goed presteren. Dit heeft te maken met het algoritme. Organisch minder sterke berichten promoten, zorgt er dan wel voor dat het bericht een boost krijgt, maar het is nog steeds geen bericht waar Facebook ‘blij’ van wordt. Het gevolg hiervan is een veel te dure CPR.

Bestaand bericht promoten? Kies dan altijd voor je best presterende berichten of berichten die je onder een bredere doelgroep wilt verspreiden.

Tot slot kun je bij zowel nieuwe advertenties als bestaande berichten nog tracking opties toevoegen, zoals tracking via de Facebook Pixel, indien je deze hebt geïnstalleerd op jouw website. Dit werkt alleen voor berichten die naar je eigen website leiden. Je kunt dan website activiteiten van gebruikers meten. Hier kun je vervolgens weer doelgroepen mee aanmaken om te targetten bij een nieuwe campagne.

Hét social advertising bureau in Roosendaal

Naast Facebook advertising werken wij ook met andere platformen en spreken wij vloeiend Adwords voor jouw Google advertenties.

Wil je weten wat je voor jou kunnen betekenen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze social advertiser staat je graag te woord!

Let’s go viral together!

Hulp nodig?

Bananas help mij met mijn Facebook advertenties

Contact opnemen